„Ve Varech chceme rozjet bezplatnou MHD“, říkala karlovarská primátorka Pfeffer Ferklová (ANO) v rozhovoru pro MF Dnes 8. října. V prosinci se pak mohli občané dočíst, že od 1. ledna 2019 mohou děti, studenti a senioři získat slevu na jízdném ve výši sto procent. Od června příštího roku se výrazné slevy na jízdném dočká i další skupina cestujících.
Problematice městské hromadné dopravy se věnovali poměrně podrobně hosté speciálních předvolebních debat Českého rozhlasu Karlovy Vary na přelomu září a října. Zaznělo tam mnohé podnětné a zajímavé. Většina pozvaných lídrů kandidátek se shodovala na tom, že kvalita MHD v Karlových Varech je dobrá a že problémy vidí spíše v navazování jednotlivých spojů.
Poměrně odlišný názor měla právě současná primátorka, která uváděla MHD zdarma jako jeden z hlavních bodů volebního programu jejich hnutí a zdůvodňovala to slovy: „My nabízíme městskou hromadnou dopravu zdarma, chceme tímto trochu zatraktivnit Karlovy Vary, chceme omezit dopravu ve městě a zlepšit parkování a zároveň tím chceme dosáhnout zlepšení ovzduší v Karlových Varech.“ Na otázku moderátora, jestli to není čirý populismus (někdo to zaplatit musí), odpověděla: „Já věřím tomu, že jako se na vládní úrovni našly peníze na podporu vlakové dopravy, tak my najdeme finance na zafinancování MHD zdarma.“ Na závěr se ještě pozastavila nad kvalitou služeb MHD ve Varech; uvedla mimo jiné, že 4 klimatizované autobusy pro město je málo.
Bylo to v době, kdy již bylo známo, že v letech 2019-2020 přibyde karlovarskému dopravnímu podniku 19 nových plně klimatizovaných nízkopodlažních autobusů na ekologicky šetrný a úsporný pohon CNG. Uváděli jsem to mimojiné na našem webu i facebooku a zmiňoval se o tom i redaktor České televize ve svém shrnutí úspěchů a neúspěchů karlovarské radnice. A ono zmiňované hledání financí asi již začalo, vzhledem k čerstvě uveřejněné zprávě o tendenci zastavit plánované rekonstrukce patnácti městských budov formou EPC projektu, kdy je oprava hrazena z budoucích energetických úspor, nikoliv z rozpočtu města..
Petr Kulhánek (KOA) ve zmíněných debatách uvedl, že „veřejná doprava v Karlových Varech je na velmi vysoké úrovni“ a k její ceně řekl: „Já nejsem zastáncem řešení ‚zdarma‘. Už dnes máme velmi široké skupiny od studentů až po důchodce, kteří jezdí za korunu denně, to znamená na lítačku 365 Kč za rok. Mě to přijde naprosto uměřené“.
I MUDr. Josef März (Karlovaráci) souhlasil s tím, že karlovarská městská doprava udělala velký krok kupředu a je rád, že se rozšířili skupiny obyvatel, které ji mají za korunu denně, nicméně si myslí, že i lidé v produktivním věku by měli mít sníženou cenu. Zdůraznil však, že by neměla být zcela zdarma.
A tím se dostáváme do řeči čísel: kolik vlastně to „zdarma“ stojí?
V současné době dotace z města na hromadnou dopravu činí 87 milionů a 52 milionů je tržba za jízdné DPKV.
Celkem jsou tedy náklady na MHD v Karlových Varech 139 milionů korun (tedy zhruba desetina městského rozpočtu).
Nejčastější důvody, které bývají u aplikování MHD zdarma uváděny, jsou jednak ekologické (zlepšení stavu ovzduší, snížení prašnosti a nižší úroveň hluku) a pak také snaha zvýšit počet cestujících v MHD (zatraktivnit ji tak pro ně) a dosáhnout tím snížení počtu aut ve městě a zlepšit podmínky pro parkování. Povětšinou se však tyto snahy setkaly s neúspěchem (do autobusů přešli možná někteří cyklisté nebo chodci, ale majitelé osobních aut jezdili dále svými auty). Nejčastěji bylo pokračování projektu MHD zdarma ryze politickým rozhodnutím, jako například ve Frýdku-Místku.
Zdarma nebo za korunu?
V některých městech platí bezplatná přeprava v MHD například pro určité věkové skupiny, třeba seniory či děti. U nás v Karlových Varech mohou žáci a studenti od 6 do 19 let, důchodci nad 65 let a dárci krve (držitelé stříbrné a zlaté medaile prof. MUDr. Jana Janského) jezdit na Karlovarskou kartu v tzv. tarifu „365“, tedy za 365 Kč za rok, jinými slovy za korunu denně. To sice není zdarma, ale určitě to neznamená nijak zásadní zásah do jejich rozpočtu. Takže i ona avizovaná 100% sleva nebude pro většinu z nových cestujících jezdících po Varech zdarma asi tak velká, jak se zdá.
Otázkou tedy zůstává, zda-li je ta nejvhodnější doba pro uplatňování toho experimentu i v našem městě, zvlášť vzhledem k finančnímu zatížení rozpočtu města. Čeká nás rekonstrukce Císařských lázní, ke které se město již zavázalo, na vyřešení své budoucnosti čekají i Alžbětiny lázně, bude třeba opravit nebo někde i nově vystavět většinu městských mostů. Nebo snad přijdou o peníze na připravenou rekonstrukci některé ze škol, či budeme šetřit na výdajích do lázeňství, kultury a cestovního ruchu? Ty desítky milionů, které zatíží městský rozpočet každý rok, budou někde chybět. MHD zdarma nás přijde velmi draho.
Autor: Petr Slezák