Podle českého právního řádu je petice „žádost, návrh či stížnost ve věci veřejného či jiného společného zájmu.“ Petiční právo navíc patří do politických práv. A tak se můžeme všichni snažit – někdy úspěšně, jindy méně – její formou ovlivňovat dění kolem nás. Ovšem ani petice a pod ní podepsaní petenti se dnes, pokud chtějí jimi prosazované změny skutečně uplatnit, neobejdou bez kvalitního PR. Dobré vazby na média pro ně bývají často velmi ceněným zbožím. Toho si bylo možné všimnout například u nedávných školních petic anebo i před rokem u petice ohledně působení F AIR na karlovarském letišti.
Od 12. března jsou všechny (nejen) základní školy zavřené. V loňském školním roce na ně docházelo zhruba 941 000 žáků, z toho víc než 573 000 na 1. stupeň. A tak asi není divu, že názory na jejich znovuotevření či déle trvající uzavření se liší a nejen přímo zainteresovaní rodiče často využívají i zmíněné petiční právo.
Otevřít či neotevřít školy?
Již 8. dubna informoval server idnes.cz, že „už přes třicet tisíc lidí podepsalo petici za uzavření škol do konce školního roku,“ pak i o 50 tisících a nakonec 11. dubna další velký článek o tom, že „ministr Plaga dostane petici s 80 tisíci podpisy.“ Vše ještě okořeněno výrokem hlavní hygieničky, že epidemiologové nedoporučují úplné otevření škol do konce června. Dokonce i náměstek ministra zdravotnictví pak pod tímto vlivem mluví o tom, že „populace je dnes poměrně negativně naladěna k tomu, aby se školy ještě v současném školním roce otevřely.“
Přichází Velikonoce a na jejich konci vzniká druhá petice – Petice rodičů za otevření škol do konce školního roku. Za první 4 dny jí podepíše 29 437 lidí. Pak ale 14. dubna ministr školství uvádí, že od 25. května dojde k částečnému otevření základních škol (nepovinně), jejich prvního stupně. A tak – asi logicky – podpisová aktivita končí a k dnešnímu datu je pod peticí necelých 35 000 podpisů (naproti tomu petice za uzavření škol jich má 102 000). Žádné velké články nebo rozhovory s autory petice jsem nezaznamenal. A pokud je tedy někdy publikováno číslo podpisů pod peticí za znovuotevření škol, vždy jen ve srovnání s tím, kolik lidí podepsalo tu za jejich uzavření…
Navíc mě osobně přijde jako minimálně nevhodné uvádět, že první stupeň základních škol bude částečně znovuotevřen jako pomoc pro ty rodiny, na které současná ekonomická situace dopadla nejhůře a doma děti moc neučí. Myslím, že se to takhle paušalizovat nedá a z některých komentářů u podpisů petice za jejich znovuotevření jsou patrné i jiné, pro většinu rodin asi zásadnější důvody.
F AIR – tak trochu jiná škola
Ovšem ne každá petice se dočká podobné pozornosti. Zhruba před rokem využilo stejného práva (petičního) zhruba 2500 občanů z Karlových Varů a okolí a podepsali petici proti působení letecké školy F AIR na karlovarském letišti. Ačkoliv měla tato petice vzhledem k velikosti města Karlovy Vary (necelých 49000 obyvatel) mnohem větší váhu než obě dříve zmiňované petice, vedení města ji pouze vzalo na vědomí. Nepomohlo dokonce ani usnesení karlovarských zastupitelů, kteří pověřili vedení města jednání o zrušení záměru letecké školy. Paní primátorka tehdy uvedla, že na jednáních s krajem, která se konala/nekonala to neuváděla, protože to druhá strana stejně věděla… Poněkud zvláštní výklad naplňování usnesení Zastupitelstva města.
A tak asi i vzhledem k chybějící lepší prezentaci vůle Města Karlovy Vary nejen ve sdělovacích prostředcích, a i k onomu několikrát uváděnému „vyššímu zájmu“ respektive zásahu „vyšší moci“ si pomalu musíme zvykat na takřka každodenní hlasité „vrnění“ motorů letadel F AIR nad městem, lázeňskými lesy a přilehlými obcemi. A to i teď, v období stále ještě trvajícího uzavření všech škol, protože jak hrdě uvádí F AIR na svém webu: Na základě druhého právního rozboru usnesení vlády ČR ze dne 15.3.2020 k zamezení šíření koronaviru, rozhodlo vedení společnosti, že je F AIR je nadále oprávněn poskytovat letecký výcvik pro studenty ČVUT posledního ročníku. Z přeletů jejich letadel se stává permanentně obtěžující součást našeho života. Ta nyní dopadá „pouze“ na místní obyvatele, jelikož hosté v lázeňském městě nejsou.
A pokud navíc jednatel letiště v tisku uvede, že „letecká škola F AIR nás zachránila před úplným uzavřením,“ napadne vás, že to byl vlastně dobrý tah, dostat i přes odpor části obyvatelstva leteckou školu do Karlových Varů. Anebo budete možná stejně naštvaní jako já. Pozvolna se totiž začínají naplňovat varování, která před otevřením školy hlasitě zaznívala… Napadá mě v této souvislosti otázka: jak asi může vypadat restart karlovarského lázeňství s „vrnícími“ letadly nad hlavou?
Autor: Petr Slezák